(1) "In the afternoon of October 27th 2009, 350 nautical miles east of Mogadishu, Somalia, a French Fishing Vessel was attacked by pirates in two attack skiffs. (...) The EU NAVFOR German warship FGS Karlsruhe, on anti-piracy patrol in the area, was ordered to set course to the attack position. Simultaneously, the helicopter of EU NAVFOR Spanish warship ESPS Canarias, also on anti-piracy patrol, was launched and relocated two fast attack skiffs trying to flee the area of the attack. The helicopter fired warning shots to stop both skiffs, after which the pirates stopped and were seen throwing items, presumably pirate paraphernalia, overboard. On arrival of FGS Karlsruhe her boarding team secured both skiffs, and found seven persons on board of the two skiffs. The French Fishing vessel was requested to return to the scene to identify their attackers. Upon their statements the seven suspected pirates were detained on board FGS Karlsruhe.
Destination le Kenya ? La destination des pirates pourrait être le Kenya si celui-ci accepte de prendre en compte la demande. "Pour nous, il était donc important que les pêcheurs et les militaires puissent identifier les skiffs" précise un porte-parole d'Atalanta. Une preuve indispensable pour éviter un refus des autorités kenyanes. L'officier de la police militaire (Feldjäger) qui est spécialement commis à l'intérieur des frégates allemandes pour effectuer ce travail de "police judiciaire", procède alors selon une procédure mise au point par Atalanta, une "check list" de différents points à passer en revue, établie "en cohérence avec le régime judiciaire et les preuves demandées par les autorités kenyanes" (en application de l'accord UE-Kenya de transfert des pirates). Mais, pour l'instant (16h), aucune décision n’est encore prise, m'a-t-on précisé au QG d’Atalanta. Les conseillers juridique et politique travaillent sur la question en lien direct.
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